,

Válka na Ukrajině na pozadí vztahu klient -poradce

Poté, co Rusko minulý týden zahájilo vojenské operace na území Ukrajiny, šly akciové trhy dolů. Napadení Ukrajiny je od té doby také hlavním tématem většiny zpráv médií. Na současné dění můžeme pohlížet ze dvou úhlů. Z lidského a ekonomického.

Z toho lidského je napadení suverénního státu obrovská tragédie, které nenechá klidného asi nikoho z nás. A je úžasné vidět obrovské vzedmutí lidské solidarity na podporu obyvatel Ukrajiny. Z ekonomického úhlu však může každá válka, obzvlášť pokud je tak blízko, vyvolávat také řadu obav o majetek a peníze. 

Hned první den, kdy Rusko napadlo Ukrajinu, mi volal znepokojený klient, jestli nebude lepší část jeho portfolia přemístit do bezpečnějších investic a tím portfolio ochránit před ještě větším poklesem. Alespoň do doby, než se vše uklidní. Je to přirozená reakce vystoupit z trhu v momentě, když se na něm něco děje a přemístit ho do „bezpečnějších“ tříd aktiv. 

Je třeba si uvědomit, že jakákoliv nová situace je v cenách akcií zaznamenaná téměř okamžitě. Rizika spojená s válkou na Ukrajině jsou tak v ceně akcií již započteny a vystoupit z trhů teď, by znamenalo jistou ztrátu. I když ceny akcií mohou dále pokračovat na cestě dolů, trefit správný okamžik k návratu je téměř nemožné. Jak dokládá mnoho statistik (a varovných statistik), většina investorů se na trh vrátí až v okamžiku, kdy už jsou trhy dražší, než byly před prodejem. 

Podobně emočních situací může řada investorů zažít ve svém životě více a nemusí se nutně jednat o válku. Lidé mohou ve svých rozhodnutích dělat chyby, které spouští další chybné rozhodnutí. A emoční rozhodnutí často vedou ke špatným výsledkům.

Práce investičního poradce se poslední roky posouvá tam, kde ještě donedávna nebyl český investor zvyklý. Je to především práce s emocemi a s rozhodováním. Hlavní přidanou hodnotou investičního poradce dnes není klientovi prodat nějaký produkt, kde si může spořit na důchod nebo produkt, na kterém v budoucnu zaručeně vydělá. Není to ani pouhé vytvoření finančního plánu s následným investováním do čím dál více populárnějších ETF (ETF = nízkonákladové burzovně obchodované fondy).

Hlavní přidaná hodnota kvalitního poradce je v oblasti rozhodovacího koučinku. V praxi to znamená pomáhat klientům činit informativní rozhodnutí. To můžete je tehdy, pokud je mezi poradcem a klientem vybudovaný potřebný vztah důvěry. I kdyby to mělo být jen jednou za život, kdy dovede investiční poradce klientovi pomoci vyhnout se kriticky chybnému rozhodnutí s penězi, pak tato spolupráce měla smysl.

Hned následující den po ruské invazi, jsem všem klientům napsal e-mail, ve kterém jsem jim doporučil, jak se mají chovat: „To nejlepší, co můžete pro svoje zainvestované peníze udělat je, řešit současnou situaci s chladnou hlavou. Nejlepší strategií je dodržovat strategii. Pokud máte nastavený pravidelný pokyn, dodržujte ho, případně ho navyšte. Není důvod ho rušit. Pokud máte volné peníze, využijte pokles pro jednorázový vklad.“ Je to jenom zkrácená verze obsahu mého emailu. Od některých klientů se mi dostalo podobných odpovědí: „Richarde, držíme a nepustíme. Věříme tomu, co píšeš.“ Je to proto, že mě klienti znají. Dělám to, co jsem řekl, že budu dělat.

Podle jednoho z největších světových investičních manažerů, společnosti Vanguard, má kvalitní vztah mezi poradcem a klientem z pohledu klienta tři hlavní součásti – funkčnost (poradce dělá, to, co řekl, že bude dělat), emoce (umožňuje mi lépe spát) a etičnost (jedná vždy v mém nejlepším zájmu). Správný vztah s klientem by měl každý investiční poradce budovat hned od počátku na těchto komponentech vztahu. Krize, které dříve nebo později přijdou, pevnost vztahu jen prověří.

Nakonec i můj klient, který mi zavolal ohledně války na Ukrajině, potřeboval své obavy jenom s někým rozebrat. Sám uznal, že nejlepším řešením bude ponechat své portfolio beze změn.

Sdílet